Δευτέρα 21 Φεβρουαρίου 2011

Al-Ahram: Και τώρα εμπρός για την επανάσταση του φύλου

Οι γυναίκες ήταν μεταξύ των πιο ένθερμων διαδηλωτών στην Πλατεία Ταχρίρ, και έχουν να παίξουν εξίσου σημαντικό ρόλο με τους άντρες, στην ανοικοδόμηση της Αυγύπτου

Της Fatma Khafagy*

Τώρα θέλω να δω το αντίθετο απ' αυτό που πάντα έχει συμβεί μετά από επαναστάσεις που συμβαίνουν στην Αίγυπτο. Η Ιστορία μάς λέει ότι οι γυναίκες βρίσκονται πλάι-πλάι με τους άνδρες, σκοτώνονται όταν αμύνονται για τις ίδιες και τους άλλους μαζί με τους άντρες, γιατροπορεύουν τους τραυματίες, θρηνούν τους νεκρούς, γιορτάζουν και χορεύουν όταν ο αγώνας είναι νικηφόρος και βοηθούν στη διαχείρισή του όταν δεν είναι. Εντούτοις, η ιστορία επίσης δείχνει ότι μετά την επιτυχία ενός πολιτικού αγώνα, οι γυναίκες πολύ συχνά εξαναγκάζονται να επιστρέψουν στον παραδοσιακό ρόλο του φύλου τους και δεν επωφελούνται από τη συγκομιδή της επανάστασης.

Είμαι σίγουρη ότι οι Αιγύπτιες δεν θα επιτρέψουν να συμβεί αυτό. Ακριβώς όπως η αιγυπτιακή επανάσταση αποτέλεσε ένα εμπνευσμένο πρωτοπόρο κίνημα με κάθε έννοια του όρου, επίσης θα οδηγήσει σε νέους δρόμους που θα δείχνουν στον κόσμο ότι οι γυναίκες και οι άνδρες θα είναι ισότιμα μέλη σε όλα τα πεδία της ζωής μετά την επανάσταση, όπως ακριβώς ήταν και στη διάρκειά της.
Οι νεαρές Αιγύπτιες αποδείχτηκε ότι ήταν τολμηρές, αποτελεσματικές, ενθουσιώδεις, αφοσιωμένες και πολύτιμες εταίροι στην Πλατεία Ταχρίρ όπως και αλλού, σε όλες τις δράσεις κατά τη διάρκεια της επανάστασης. Όλοι οι διαχωρισμοί που ήταν θεσμισμένοι από το προηγούμενο διεφθαρμένο καθεστώς στην Αίγυπτο και είχαν σκοπό να μας κάνουν να πολεμούμε μεταξύ μας αντί να πολεμούμε τον πραγματικό εχθρό, έχουν τώρα εκπέσει.
Κατά τις 18 δοξασμένες μέρες της επανάστασης δεν υπήρχε διάκριση μεταξύ ανδρών και γυναικών, μεταξύ μουσουλμάνων και μη-μουσουλμάνων, μεταξύ πλουσίων και φτωχών και μεταξύ των μορφωμένων και των αγράμματων: Όλοι και όλες αναλάμβαναν την ίδια ευθύνη και λειτουργούσαν ελεύθερα, παραβλέποντας τις συμβατικές σχέσεις των φύλων που έχουν εγγραφεί στα μυαλά μας από τα δηλητηριώδη μίντια, από την ανήθικη εκπαίδευση και έναν ασυνεπή πολιτικό λόγο. Το πρώην καθεστώς, άλλοτε χρησιμοποιούσε τη θρησκεία και άλλοτε την κουλτούρα για να δικαιολογήσει τον αυστηρό διαχωρισμό των φύλων που έθεταν τη γυναίκα στην άκρη, κάτι που κυριαρχούσε για δεκαετίες.
Παρά την ύπαρξη εκατομμυρίων στην Πλατεία Ταχρίρ, οι γυναίκες όλων των ηλικιών αντιμετωπίστηκαν με σεβασμό και δεν υπήρχε ούτε μια περίπτωση σεξουαλικής παρενόχλησης. Μερικές νεαρές κοιμόντουσαν τις νύχτες στην πλατεία δίπλα στους άνδρες, κατά τη διάρκεια της προσευχής της Παρασκευής. Οι άνδρες και οι γυναίκες φιλιόντουσαν όταν κατακτήθηκε η νίκη.
Πριν την επανάσταση κανείς δεν θα μπορούσε να πιστέψει ότι θα συνέβαιναν τέτοια πράγματα. Διαθέταμε πολύ χρόνο ως φεμινίστριες μετρώντας τις περιπτώσεις της σεξουαλικής παρενόχλησης και προσπαθώντας να τις εξηγήσουμε. Άλλοι άνθρωποι ασχολιόντουσαν με ασημαντότητες, όπως αν οι γυναίκες πρέπει να προσεύχονται δίπλα στους άνδρες ή πίσω από αυτούς. Τώρα, η επανάσταση έχει παραμερίσει τέτοιες ασήμαντες συζητήσεις, και οι νέοι της Αυγύπτου ενέργησαν ελεύθερα για να ξεφορτωθούν μέσα σε 18 μέρες αυτό που συζητιόταν και αναλυόταν για δεκαετίες. Πώς μπορούμε τώρα να φανούμε χρήσιμες στην επαναστατική νεολαία μας;
Ας εξετάσουμε τις διακρίσεις λόγω φύλου που κυριαρχούσαν στην προ-επαναστατική εποχή και θεσμοθετήθηκαν από διεφθαρμένους κυβερνητικούς θεσμούς. Το οικογενειακό δίκαιο στην Αίγυπτο ψηφίστηκε το 1920 και από τότε δεν έχει αλλάξει, και το κοινοβούλιο αρνήθηκε να το αλλάξει για έναν αιώνα σχεδόν. Αυτός ο νόμος περιέχει διακρίσεις ενάντια στις γυναίκες στην ιδιωτική σφαίρα, και τις έχει σκλαβώσει.
Επιπλέον, όταν θεσμοθετήθηκε ένα σύστημα ποσοτρώσεων για τους πολιτικούς θεσμούς, το αποτέλεσμα ήταν να αυξηθεί ο αριθμός των κοινοβουλευτικών που ανήκαν στο πρώην κυβερνών Εθνικό Δημοκρατικό Κόμμα, και με καμιά έννοια δεν ήταν μια θετική διάκριση εις όφελος των γυναικών. Η κυβέρνηση επίσης επέμενε να διαιωνίζεται η έλλειψη προστασίας σ' αυτούς και αυτές που δουλεύουν στον άτυπο τομέα της οικονομίας, στην πλειοψηφία τους γυναίκες, χωρίς προστατευτικούς νόμους και χωρίς εγγύηση αξιοπρεπούς επιπέδου αμοιβών ή κοινωνικής ασφάλισης και φροντίδας υγείας.
Υπάρχει μεγάλο ποσοστό αναλφαβητισμού στην Αίγυπτο, που ανέρχεται στο 30%, αλλά στις γυναίκες το ποσοστό είναι διπλάσιο των ανδρών.
Αυτά είναι απλώς παραδείγματα των θεσμοποιημένων διακρίσεων εναντίον των γυναικών. Ας χρησιμοποιήσουμε την επανάσταση για να αποκαλύψουμε αυτό που προσπαθούσε να κάνει για δεκαετίες το καθεστώς, με άλλα λόγια το διαίρει και βασίλευε. Ας χρησιμοποιήσουμε την επανάσταση για να απελευθερωθούν οι γυναίκες, ώστε να μπορούν να στέκονται δίπλα-δίπλα με τους άντρες, για να οικοδομηθεί μια Αίγυπτος με δικαιοσύνη και ισοτιμία.
Η αιγυπτιακή επανάσταση, όπως τη βίωσα κάθε μέρα και νύχτα στην πλατεία Ταχρίρ, δεν σκόπευε μόνο να ανατρέψει ένα πολιτικό σύστημα. Επίσης ήθελε να δημιουργήσει μια άλλη, πιο όμορφη και δίκαιη Αίγυπτο, που να εξασφαλίζει τα ανθρώπινα δικαιώματα σε όλους τους πολίτες της. Είδα νέες γυναίκες να συζητούν με νέους άνδρες για το τι είδος ζωής θέλουν να πετύχουν για την Αίγυπτο. Νιώθω σίγουρη ότι η ισότητα των φύλων που άνθισε στην Πλατεία Ταχρίρ και αλλού, θα κυριαρχήσει τώρα γιατί χρειαζόμαστε να δημιουργήσουμε μια καλύτερη Αίγυπτο.
Θέλω να αδράξω αυτή την ευκαιρία να ζητήσω από όλες τις ομάδες που υποστηρίζουν την επανάσταση της 25 Ιανουαρίου, τις παλιότερες και τις νεοδημιουργημένες, να δώσουν προσοχή στην ανάγκη να συμπεριλαμβάνονται οι γυναίκες και όχι να είναι δειγματοληπτική και μόνο η παρουσία τους. Ας επιδιώξουμε να περιλαμβάνονται τουλάχιστον 40% γυναίκες σε όλες τις ομάδες και τις οργανώσεις που υποστηρίζουν τους νέους στην επανάστασή τους.
Θέλω να καλέσω τα ΜΜΕ της χώρας, ιδιαίτερα το ραδιόφωνο και την τηλεόραση, να μιλούν σε γυναίκες όσο και σε άντρες, να βάζουν τις γυναίκες με σωστές εικόνες, συνεντεύξεις, προγράμματα και εκπομπές λόγου. Σε ό,τι κι αν κάνετε, ενεργήστε ώστε να επιβεβαιωθεί ότι η νέα Αίγυπτος θα οικοδομηθεί τώρα και από τους άντρες και από τις γυναίκες.

Μετάφραση: Σίσσυ Βωβού

* Η Fatma Khafagy είναι ακτιβίστρια των γυναικείων δικαιωμάτων και μέλος της διοίκησης της Συμμαχίας Αραβίδων

Πηγή: Η ΑΥΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου